ابراز تمایل کره شمالی برای بهبود روابط با واشنگتن همزمان با وضع شدیدترین تحریم های تاریخ آمریکا علیه پیونگ یانگ بررسی شد

سازش با چاشنی تهدید اتمی
محمدرضا ستاری
پس از اقدام بی سابقه دو کره مبنی بر از سرگیری مذاکرات دوجانبه در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی که با سفر هیات بلندپایه‌ای از پیونگ یانگ به کره‌جنوبی همراه بود، خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی اعلام کرد که کیم یونگ چول رئیس هیات بلندپایه کره‌شمالی طی دیداری که در حاشیه اختتامیه بازی‌های المپیک زمستانی با رئیس جمهوری کره‌جنوبی داشته است، ضمن ابراز تمایل درباره گفت و گو با آمریکا، اعلام کرده است که که روابط با آمریکا باید در کنار مناسبات دو کره بهبود یابد.
در همین رابطه نهاد ریاست جمهوری کره‌جنوبی با انتشار بیانیه‌ای فوری، ضمن استقبال از این پیشنهاد اعلام کرد که تنها راه حل بحران شبه جزیره کره آن هم به شکل زیربنایی آن، شکل‌گیری گفت و گوهایی میان آمریکا و کره‌شمالی است. همزمان با این اتفاق و در اقدامی متعارض، پیونگ‌یانگ روز گذشته در واکنش به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه این کشور، آن را به مثابه اعلان جنگ تلقی کرده و اعلام کرد که این حرکت بیش از هر زمان دیگری خطر بروز درگیری در شبه جزیره کره را افزایش می‌دهد.


کره‌شمالی زیر شدیدترین تحریم‌های تاریخ آمریکا
طبق تحریم‌های جدیدی که آمریکا علیه کره‌شمالی به تصویب رسانده، فهرستی از 50 شرکت و کشتی از کره‌شمالی و چین مشمول محدودیت‌های تحریمی جدی قرار خواهند گرفت. این تحریم‌ها که گفته می‌شود سختگیرانه‌ترین تحریم‌های تاریخ آمریکا علیه یک کشور است، باعث شده تا چینی‌ها ضمن انتقاد شدید، از واشنگتن بخواهند که جهت جلوگیری از خدشه دار شدن همکاری میان دو کشور این اقدام را سریعاً متوقف سازند. در همین حال پیونگ یانگ نیز با اعلام اینکه این اقدام فضای جنگ و رویارویی نظامی در منطقه را به شدت مستعد می‌سازد، بار دیگر با سلاح‌های اتمی خود آمریکا را تهدید کرد.
سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر سازش
این اتفاق زمانی رخ داد که با چرخش بی‌سابقه پیونگ یانگ به سمت همسایه جنوبی، پس از ماه‌ها تنش و بحران در شبه جزیره کره، امیدواری‌ها برای حل و فصل این بحران افزایش یافته بود. در همین رابطه آمریکا ضمن مردود دانستن این اقدام همچنان بر فشارهای فزاینده بر کره‌شمالی پافشاری و اعلام کرده است که اجازه پنهان شدن پیونگ‌یانگ پشت بازی‌های المپیک زمستانی را نخواهد داد. به طور کلی پس از آنکه کره‌شمالی در سال 2012 با خروج از توافق لیپ دی اعلام کرد که کشوری دارای سلاح اتمی است، برنامه هسته‌ای این کشور روز به روز تقویت شده به طوریکه تنها از اوایل فرودین ماه امسال تا امروز چندین و چند آزمایش اتمی انجام داده که یکی از این آزمایش‌ها مربوط به یک بمب هیدروژنی بود. آنها تاکید دارند که برای ادامه برنامه هسته‌ای خود منابع لازم را تامین خواهند کرد. شتاب کره شمالی در توسعه تسلیحات، پرسش‌های بی‌شماری را مطرح می‌کند. از جمله آنکه، چرا پس از شش دهه بدون جنگ قابل توجه در شبه جزیره کره، کره شمالی به دنبال دستیابی راهبردی به فراتر از شبه جزیره کره و منطقه است؟ تعهد هم‌زمان کیم جونگ‌اون به برنامه‌های چندگانه راهبردی را چگونه می‌توان توضیح داد؟
میر تال هیمز طی یادداشتی در مرکز کنترل تسلیحات آمریکا معتقد است که واشنگتن راه‌های مختلفی را برای مواجهه با کره‌شمالی امتحان کرده که تاکنون با ناکامی روبرو بوده است. اما سابقه تاریخی نیز نشان می‌دهد که موفقیت‌هایی در این زمینه وجود داشته است. وی خاطرنشان می‌کند: نکته حائز اهمیت این است که چنانچه توافق‌های اولیه موثر و عملیاتی شود، حصول توافق‌های بعدی اغلب در آینده محتمل خواهد بود. اما جهان مطمئناً هرگز نخواهد دانست که تقویت و حفظ چارچوب مورد توافق بین آمریکا و کره شمالی می‌توانست مانع از تهدیدهای کره شمالی شود که امروز با آن مواجه هستیم. ترامپ، رئیس‌ ایالات متحده آمریکا و دولت متبوعش، وقتی گزینه‌های مختلف را با هدف مهار بحران کره شمالی سبک و سنگین می‌کنند باید این نکته را مد نظر داشته باشند.
در همین راستا و طبق بررسی روند بحران در شبه جزیره کره به خصوص در طول یکسال گذشته این گمانه‌زنی تقویت می‌شود که آمریکا چندان هم از اقدامات پیونگ‌یانگ برای ملتهب کردن منطقه راهبردی شرق آسیا ناراضی نیست. اقدامات کره‌شمالی بهترین بهانه را به دست واشنگتن می‌دهد تا علیرغم حضور دو قدرت جهانی در این منطقه یعنی روسیه و چین، حضور نظامی خود را در شرق دور توجیه کند. از سوی دیگر اهرم تهدید پیونگ یانگ علاوه بر برخی مزیت‌ها برای روسیه و چین به منظور بهره‌برداری‌های اقتصادی از موقعیت این کشور منزوی و استفاده از کارت آن، سبب می‌شود تا متحدان آمریکا نیز در این منطقه نیاز روز افزونی به چتر حمایتی واشنگتن برای محفوظ ماندن از تهدیدهای کره‌شمالی احساس کنند.
بازی پیونگ یانگ برای خریدن زمان
این در حالی است که عده‌ای دیگر از مفسران معتقدند که چرخش پیونگ یانگ به سمت سئول و اقدام برای از سرگیری مذاکرات، راهبردی است از سوی این کشور برای کاستن فشارها و همچنین تعدیل افکار عمومی بین‌المللی. چند ماه قبل و طی اقدامی عملی، با تحریم نفتی کره‌شمالی و اعلام سیاست بازگرداندن کارگران کره‌شمالی به کشورشان، پیونگ یانگ به میزان زیادی رویه تهاجمی سابق خود را تعدیل کرد. کاسته شدن از واردات نفت کره‌شمالی علاوه بر ضربه اقتصادی به این کشور و ایجاد نارضایتی عمومی، به میزان قابل توجهی برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد. از سوی دیگر اخراج کارگران خارجی این کشور به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدهای ارزی، ضربه‌ دیگری بود که به صورت عملی از سوی جامعه جهانی به کره‌شمالی وارد شده
است. در همین راستا، تحلیل‌گران معتقدند که این چرخش صلح آمیز مقامات کره‌شمالی راهکاری است برای زمان خریدن و خروج از فشارهای روز افزون جهانی چرا که با بررسی روند تحولات در شبه جزیره کره، دورنمای مدیریت بحران با توجه به استراتژی‌های آمریکا و کره‌شمالی همچنان مبهم و راز آلود است.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از دغدغه‌ اجاره پلاتو برای گروه‌های تئاتری گزارش می‌دهد هزینه‌های گزاف یک اتاق خالی پنهان کردن فساد و تخلف از سوی مسئولان و افشاگری سال ها بعداز رویداد چه آثاری دارد؟ وزیر ارتباطات: رفع فیلتر توئیتر در دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی است جلال خوشچهره هدف مشترک مخالفان داخلی و خارجی دولت تضاد ادبیات مسئولان در پاسخ به انتقادها و نواقص عملکردی چه تاثیری بر جامعه دارد؟ «ابتکار» از تلاش مجلس و دولت برای تفکیک وزارت‌خانه های ادغام شده گزارش می دهد مجلس دهم علیه مصوبه مجلس نهم ابراز تمایل کره شمالی برای بهبود روابط با واشنگتن همزمان با وضع شدیدترین تحریم های تاریخ آمریکا علیه پیونگ یانگ بررسی شد نگاهی به تاثیر نمایشگاه های هنرهای تجسمی با موضوع خشونت بر جامعه قاب ها برای که به نمایش درمی آیند درهای مدارس به روی مسافران نوروزی و اقشار کم درآمد بسته می شوند؟ حذف یکه‌تاز بازار اسکان مسافران نوروزی از صحنه رقابت